نوشته شده توسط : علی سرابی یاقوند (علیا)

غزل مثنوی #جوهرکلام

من از کسیکه نمیکند سلام میترسم

من از حجت نماهای اسلام میترسم 

من از آخوندی که پوشدلباس روحانی

ولی ندارد حرمت کلام میترسم 

من از عالمی که رعایت نمیکند

حد فاصل حلال و حرام میترسم

من از آخوندیکه مثل ابن ملجم  

می شود اسیر مکر قطام میترسم

من ازآشناییکه خلع لباس شده

ولی میدهد فتوای مدام میترسم 

من از کارگزاریکه بنام دینداری

دزدی هایش بوده بادوام میترسم 

من ازاستادی که دانشجویان دختررا

شب امتحان میشود غلام میترسم

من از کاسبی که به بهانه نرخ دلار

پیاز رابا فی طلاکرده ادغام میترسم

من از ماموری که از مجرمین گیرد

 رشوه ها مانندسهام میترسم 

من ازنماینده ایکه شب انتخابات 

میدهدبرنج وگوشت خام میترسم

من از دولتی که با کودتای لبخند

کارهایش بوده نافرجام میترسم

من ازفامیلی که وقت تنگدستی

قطع میکندصله ارحام میترسم

من ازدنیایی که مردمانش همه 

دارندخصلت خونآشام میترسم

من ازمردمیکه بااینهمه ظلم وجور

ندارندذوقی به ظهورامام میترسم 

من از روزگاری که عالمان وارسته

میخورندفحش ودشنام میترسم

من ازعاقبت کارعلیا که بی پروا

گویدحقیقت راباپیام میترسم

شاعر #علی_سرابی_یاقوند

#پایگاه_تحلیلی_خبری_لرپرس 



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی , مثنوی های جدید , بسته خبری , ,
:: برچسب‌ها: شعر جدید , سیاست , دین ,
:: بازدید از این مطلب : 761
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سرابی یاقوند (علیا)

مویه 

بیان ابیاتی از شاهنامه خود نمونه و شاهدی بر این است . به کار بردن کلمه مویه در شاهنامه فردوسی به عنوان یکی از مطرح ترین و کاملترین منبع کهن زبان و فارسی ، بیانگر جایگاه این آوا و نغمه جانسوز انسانی و باستانی در ادوار مختلف تاریخی

سرزمین ایران است .

ساز همراهی کننده مویه لُری در شاهنامه ساز زهی «بربط» و ساز همراهی کننده نوحه

«رود» است و مویه کردن علاوه بر زنان دربین دیگر قشرهای جامعه از پیر و جوان گرفته

تا آزاده و زن پارسا نیز رایج و مرسوم بوده است

اما در لُرستان مطابق قانون ایلی این سرزمین ، مردان حق نداشتند در عزاداری عزیزان

از دست رفته اشان به ویژه سوگ و مرگ زنان شیوه و گریه سر دهند و لذا بیشتر مقام ها

و آوای لُری غم انگیز عزاداری در لُرستان با نام «مویه لُری»تعلق به زنان داشته است و

مردان نیز به نوبه خود با زمزمه شعرهای غم انگیز به نوعی دیگر از مویه لُری به نام

«موری» را انجام می دادند .

به عبارتی بهتر نوای «مور و مویه لُری» لُرستان با اینکه فلسفه مشترک سوگواری شان

با دو خصلت خاص زنانه و مردانه خود از هم جدا شده اند :

مویه لُری: مخصوص زنان است و با ویژگی ابراز احساسات گروهی همراه با فریاد و

شیون و گاهی خراشیدن سر و صورت همراه می باشد .

مور : مخصوص مردان بوده و با خصلت لزوم خویشتن داری فردی و عدم بروز احساسات

به طرف نجوی و نوای غم انگیز درونی سوق داده می شود.

مقام ها و آواهای موسیقی سوگواری در لُرستان به این شرح می باشد:

مویه لُری یا مووه: نوای غم انگیز زنان به شکل جمعی است که در مراسم عزاداری موسوم به

پرس و آیین ها ی سوگواری خوانده می شود و خود از نظر مقام و آهنگ به دو

شکل جداگانه می باشد:

1 – مویه لکی : معمولا توسط یک زن به نام و در مقام "سرخونی وش" که رهبری مویه

سرائی زنان را بعهده دارد ، برگزار می شود. شغل و تخصص این زنان مویه سرائی با

شعرهای به زبان لکی در اندوه زن و مرد متوفی است . مویه لکی با مقامی موسیقیائی و

کشش های کوتاه و بلند و اندازه مشخص و با سطح آغازی و پی در پی برگزار می شود که

با همنوائی و صداهای زیر و بم زنانه و کلمات شعری مابین صدا های رگه هائی چنان

غم انگیز را ایجاد می کنند که شنونده را تحت تاثیر آن ناگزیر به همراهی با خواننده و یا

در سکوت اندوهگینی فرو می برد.

2 - مویه لُری : این مویه از نظر هم صدائی زنان مانند لکی است اما در کشش موسیقیائی

و تکیه حرفی و کلامی و صوتی با با یکدیگر متفاوتند. در مویه لُری هر زنی که بیت شعر

غم انگیزی در مرگ عزیزی شروع کند بقیه زنان نیز او را همراهی می کنند و لذا بیت آغازین مویه لُری را « سر مووه» می گویند . برخی از نوحه ها و مویه ها در مرگ و ناکامان دارای ضرب آهنگ مشخص و گفت و شنید توصیفی درباره فوت شده است .

در مویه لُری بقیه زنان حاضر مجلس در پاسخ و تائید غم زن مویه خوان، ناله

"هی وی هی وی مه" سر می دهند .

وزن شعر در مویه لُری هجائی و حالت موسیقیائی آن از نظر آوائی کامل می باشد.

مور: در واقع همان مویه است که با خصیصه های مردانه اش مختص به مردان می باشد .

زنان معمولا مویه سر می دهند و مردان غالبا مور می چرنند .

 



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی , ادبیات کهن , تاریخ اقوام , ,
:: برچسب‌ها: موعه , مراسمات عزا , لرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سرابی یاقوند (علیا)

‍ ‍ #طنزنامه_سیاسی   

صرفاجهت مزاح 

 شرایطی که یک کاندیداتورنمایندگی مجلس حتماباید داشته باشدواز ضروریات است ...

   ژست_عالی

 یک دست کت وشلوارشیک وقشنگ

باکفش براق و یک پیراهن زیباوتنگ

 گوشی همراه اپل با آخرین ورژنش

خودنویس وانگشتربانگینهای خوشرنگ

ماشین شاسی بلند به همراه راننده 

با چند تابادی گاردقوی هیکل باتفنگ

مسکن نوسازوبزرگ دربهترین جای شهر

مبلمان سلطنتی با فرش های رنگارنگ

شیوه زندگی او باید مشخص باشد

چونکه لازم بوده واسه بعدأ در فرنگ 

حلال حروم مالش اصلا مهم نبوده 

مهمتر از هر کاری او باید باشد زرنگ 

روزومه ی کاری او باید اینچنین باشد

در ظاهر خیلی آرام درنهان گرگ وپلنگ 

راه ورسم دزدی را باید او وارد باشد

که وقت تلف نگرددیانباشدگوش بزنگ

 استاد وعده باشد با لبخند دروغین 

وقتی وعده میدهد بسازد آلنگ کلنگ 

مردم را باید هروز بر سر کار بگذارد

با پرپایی کنسرت بدون ضرب وآهنگ

مخالفین خود را با هزاران نوع ترفند 

گروه گروه ببرد به پیش چاه ارژنگ 

برای ساخت وسازها یاپیمانکاری دادن

به بستگانش دهداگر بوده صد فرسنگ

هرچه اعتبار گیرد به نام شهر و روستا

تقسیم کند با فامیل سریعا و بی درنگ

برای دوست وآشنابسازد چندتابهشت

با اموال بیت المال باید که بزندچنگ

هرکسیکه بخواهد رای فروشی نماید

علیا گوید اوبوده انسانی مثل خرچنگ

شاعر وتحلیلگر #علی_سرابی_یاقوند  

#پایگاه_تحلیلی_خبری_لرپرس

انتهای خبر/ 



:: موضوعات مرتبط: , انتخابات مجلس شورای اسلامی , ,
:: برچسب‌ها: انتخابات مجلس , احراز شرایط , طنزنامه سیاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سرابی یاقوند (علیا)

 

#علیانوشت 

برای کسیکه مجنون نگاهم اسیرلیلی چشمانش بود

ﻛﺠﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻨﻢ،ﺩﯾﮕﺮﺻﺪﺍﯾﺖ ﺭﺍﻧﻤﯿﺸﻨﻮﻡ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﻜﯽ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﺮﺣﻤﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺩﻝ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺍﻡ

ﻛﺠﺎﯾﯽ؟

ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﯾﺖ ﻣﯿﻜﻨﻢ ﻭ ﺩﺭﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺗﺎﺭﯾﻜﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻮﺭ ﻣﯿﮕﺮﺩﻡ ﺍﺛﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺻﺪﺍﯾﺖ ﺭﺍﻧﻤﯿﺸﻨﻮﻡ

ﺗﻮ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺎﻓﺮ غرﯾﺒﯽ ﺑﻮﺩﯼ ﻛﻪ ﺩﺭﺟﺎﺩﻩ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻗﻠﺒﻢ ﭘﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﯽ ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ

ﺭﺩ ﭘﺎﯾﺖ ﺑﺮﺭﻭﯼ ﻗﻠﺒﻢ ﺟﺎﺭﯾﺴﺖ

ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺻﺪﺍﯼ ﮔﺎﻡ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺖ ﺭﺍ ﻣﯿﺸﻨﻮﻡ ﺁﺭﺍﻡ ﺁﻣﺪﯼ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺘﺮ ﺭﻓﺘﯽ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢﮔﺬﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢ ﺭﺍ ﺑﺴﺘﻢ ﺗﺎﺩﯾﮕﺮ ﻛﺴﯽ ﭘﺎ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭﯾﺖ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ

ﻛﺠﺎﯾﯽ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻢ

ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺕ ﻭﺭﻭﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﺑﺮﯼ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮﺕ ﺑﻮﺩﻡ ﺗﺎ ﻧﻮﺭ ﺥ ﻭﺭﺷﯿﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺫﯾﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻭﻗﺖ

ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯿﺖ ﻭ ﺧﺴﺘﮕﯿﺖ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩ

ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭﻟﯽ ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﻓﻜﺮ ﻧﻤﯿﻜﺮﺩﻡ ﺗﻮ ﺭﻭﺯﯼ

ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺟﺎﺩﻩ ﻗﻠﺒﻢ ﻣﯿﺮﺳﯽ

ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺩﺳﺘﻬﺎ ﻣﯿﻨﮕﺮﯾﺴﺘﻢ ﺍﻧﮕﺎ ﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﯽ ﺍﻧﺘﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻛﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ

ﻓﻜﺮ ﻣﯿﻜﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ

ﺗﻮ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﯼ ﻭ ﻣﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﯾﻢ ﺧﻠﻮﺕ ﻣﯿﻜﻨﻢ

ﺧﻠﻮﺗﯽ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺗﻮ ﺩﺭﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻃﻠﺐ .... ؟‌

کجایی بهترینم ...

کجایی...

#علی_سرابی_یاقوند 

ف.ک.سیاسی ش قوم لر 



:: موضوعات مرتبط: دلنوشته های زیبا , ادبیات کهن , ,
:: برچسب‌ها: ادبیات عاشقانه , تنهایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 503
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی سرابی یاقوند (علیا)

 

تقدیم به علاقه متدان موسیقی لری بالاگریوه

آواز جدید لری غمگین به نام

روزگارکج مدار 

شعر وآواز

علی سرابی یاقوند

تهیه وتنظیم 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

 

دانلود  غیر مستقیم

 

دانلود   مستقیم 

 

انتهای خبر/



:: موضوعات مرتبط: موسیقی , , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , موسیقی , دکلمه ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 | نظرات ()